Dag over de Kwaliteitswet van 18 december 2019
De AUVB organiseerde een dag om de themas van de trefpunt verpleegkundigen te verdiepen. De onderwerpen waren:
De verplichte deelname aan het praktijkregister (een federale elektronische database waar iedereen zijn locatie en type van praktijk moet bijhouden. De verplichting om een portfolio bij te houden (de bewijzen dat de beroepsbeoefenaar bekwaam is en ervaring heeft : kwalificaties, permanente vormingen, professionele ervaringen…) De oprichting van een Toezichtscommissie (het orgaan dat de toepassing van deze wet zal controleren).
Hieronder vindt u de details van de plenaire vergadering, een beschrijving van workshops van de dag, en een link om de verschillende presentaties te downloaden.
Plenair
Het eerste deel van het evenement omvatte een presentatie van de doelstellingen van de dag, een samenvatting van de trefpunt verpleegkundigen van 29 november en een overzicht van de krachtlijnen van de Kwaliteitswet.
- Presentatie en doelstelligen van de dag (FR/NL) – door Paul Sonkes, voorzitter van de AUVB-UGIB-AKVB
- Samenvatting en conclusies van de eerste dag van 29 november 2019 over hetzelfde thema (FR) – door Miguel Lardennois, ex-hoofd van de strategie voor gezondheidsberoepen cel bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Voedselketen, Veiligheid en Milieu
- De krachtlijnen van de Kwaliteistwet (NL) – door Tom Balthazar, prof. UGent
Workshops
De eerste workshop was gewijd aan het praktijkregister. Deelnemers hebben nagedacht over hoe professionele informatie onder de aandacht van het publiek moet worden gebracht en de redenen waarom deze moet worden gedeeld. Wat betekent dit voor het beroep van verpleegkundige.
Bekendmaking van professionele informatie (NL) – door Prof. Dr. Sylvie Tack, UGent, UAntwerpen
De tweede workshop was gewijd aan de portfolio van verpleegkundigen: waarom zou deze moeten gecreëerd worden en hoe moet het worden beheerd?
Visum en portfolio (NL) – door Prof. Tom Goffin, UGent
Het onderwerp van de derde workshop was de Toezichtcommissie. Het is de federale commissie voor de controle van de gezondheidszorg. Waarom en hoe moet het worden geïmplementeerd? Wat zijn de gevolgen voor onze praktijk? Wat willen we voor ons beroep?
De Federale Commissie voor toezicht op de praktijkvoering in de gezondheidszorg (FR/NL) – door Geneviève Schamps, Prof. aan de Université Catholique de Louvain
Trefpunt Verpleegkundigen: Dag over de Kwaliteitswet van 29 november 2019
In april 2019 heeft de Kamer een wet op kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg gestemd en deze bevat een hele reeks nieuwe maatregelen voor de gezondheidsbeoefenaar. De wet is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 15 mei 2019 en zal in werking treden in juli 2021.
Het lijkt ons dus opportuun het brede verpleegkundig werkveld hierover te consulteren en samen te debatteren over de concrete uitvoering van sommige maatregelen die in de wet voorzien zijn.Het zou interessant zijn dat het beroep aan de overheid aangeeft wat in de praktijk concreet mogelijk is.
Het gaat meer specifiek over volgende bepalingen: De verplichte deelname aan het praktijkregister (een federale elektronische database waar iedereen zijn locatie en type van praktijk moet bijhouden. De verplichting om een portfolio bij te houden (de bewijzen dat de beroepsbeoefenaar bekwaam is en ervaring heeft: kwalificaties, permanente vormingen, professionele ervaringen…) De oprichting van een Toezichtscommissie (het orgaan dat de toepassing van deze wet zal controleren)
Hieronder vindt u de details van de plenaire vergadering, een beschrijving van workshops van de dag, en een link om de verschillende presentaties te downloaden.
Pleniair
Het eerste deel van de dag was gewijd aan het ontdekken van de Engelse, Nederlandse en Franse voorbeelden die al respectievelijk een oefenregister, portfolio en controlecommissie hebben.
- Presentatie van de belangrijkste concepten van de wet op de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg – door Dr. Bert Winnen, kabinetschef van minister De Block.
- Het ‘register van praktijken’: voorbeeld uit het Verenigd Koninkrijk – door Sara Kovach-Clark, head of registration department, Nursing and Midwifery Council.
- Bijhouden van een portfolio: voorbeeld van het BIG-register uit Nederland – door Saskia van Bronkhorst, Adviseur at Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland
- Beheer van klachten over de beroepsuitoefening: voorbeeld uit Frankrijk – door Christophe Roman, Vice-Président, Ordre National des Infirmiers de France (Franse Orde van Verpleegkundigen).
Workshops
De eerste workshop was gewijd aan het praktijkregister. Deelnemers hebben nagedacht over hoe professionele informatie onder de aandacht van het publiek moet gebracht worden en de redenen waarom deze moet worden gedeeld. Wat betekent dit voor het beroep van verpleegkundige?
“Is het mogelijk om uw eigen informatie zelf te registreren op de federale portaalsite?” – Presentatie en debat onder leiding van een vertegenwoordiger van het RIZIV.
De tweede workshop was over de portfolio van verpleegkundigen: waarom zou het moeten gecreëerd worden en hoe moet het worden beheerd?
Hoe zou een portfolio voor verpleegkundigen in België kunnen uitzien? Welke elementen moeten worden opgenomen? – Presentatie en debat onder leiding van de medevoorzitters van de werkgroep “permanente vorming” van de Federale Raad voor Verpleegkunde.
Het onderwerp van de derde workshop was de Toezichtcommissie. Het is de federale commissie voor de controle van de gezondheidszorg. Waarom en hoe moet het worden geïmplementeerd? Wat zijn de gevolgen voor onze praktijk? Wat willen we voor ons beroep?
“Controle op de ‘beroepsbekwaamheid’: hoe kan dit in de toekomst worden ontwikkeld om effectiever te zijn? Hoe omgaan met klachten over de beroepsuitoefening?” – Presentatie en debat onder leiding van Dr Isabelle Renard en Dr Katia Machiels van de cel “Controle van de gezondheidsbeoefenaars” van de FOD Volksgezondheid.